the G A D I S

My photo
Kerana Allah, Aku masih disini.

Thursday, December 1, 2011

sayang emak.....



oh ibu. mungkinkah cukup kuat aku bila aku menjadi sepertimu ibu?

anak : kenapa ibu menangi?
ibu : sebab ibu kan perempuan.

jadi perempuan je ke yang tahu menangis? pastinya si kecil ini diselubungi jutaan persoalan.

ibu : cepat bangun. nak pergi sekolah ni!
anak : alah....

kenapa kena pergi sekolah mak? penat lah. (sering kali si kecil ini di buli)

20 tahun : mungkin belum cukup lagi si anak mengerti peri rasa ibu pada usia ini.



.................


cukup malam lalu si anak mendengar rengusan ibu. cukup semalaman si anak mendengarkan kekecewaan ibu terhadap anak-anaknya.

ibu : tak apa lah. nnti kalau anak-anak tak nak jaga mak pun tak apa. rumah orang tua-tua kan ada. ramai kawan2 kat sana. tak adalah mak bosan.
anak : ???


sanggubkah engkau wahai anak? sedih kah engkau bila emak menceritakan kesedihan buat abang dan kakak, buat adik2 yang dia berkecil hati selalu.
garangnya juga masih terkandung rasa sayang.
marahnya juga masih terkandung doa buat anak.

p/s : langit terang. pipinya basah disirami hujan di bumi.



10 comments:

  1. kalau boleh, saya nak mati dulu sebelum mama, saya tak sanggup kehilangannya :|

    ReplyDelete
  2. sama dengan saya. selalu saya fikir macam tu tahu :)

    ReplyDelete
  3. sayang mak. tetiba rasa air mata nak jatuh ni. sob sob sob

    ReplyDelete
  4. ehh. kenapa tu. sabar2. sayang emak selalu kan :)

    ReplyDelete